Storing 3-4 november 2020
4 november 2020 door Alie Hut
Netwerkstoring Zwolle-Beilen, 3 november
Bij graafwerkzaamheden aan de Nieuwleusenerdijk in Zwolle (vlakbij de IKEA), zijn dinsdag 3 november rond 15.00 uur een aantal kabels geraakt waaronder de Eurofiber verbinding naar ons netwerk. Hierdoor werden alle klanten geraakt omdat hiermee de toegang tot het internet werd onderbroken. Alleen de het dvbc signaal (TV) van Trined bleef in de lucht, omdat dit signaal via Meppel werd doorgegeven. Nadat Trined om 17.30 uur het internet signaal van Zwolle naar Meppel kon omschakelen werkten de andere diensten weer (behalve de Trined klanten die nog niet gemigreerd waren). Helaas was dit niet mogelijk voor de andere providers. Daarmee was het wachten op het herstel van de verbinding in Zwolle. Met extra opgeschakelde capaciteit werden de meer dan 300 losse glasvezels weer aan elkaar gelast. Hierbij lukte het gelukkig om de verbinding van ons met voorrang te herstellen waardoor rond 3.30 uur de verbinding weer hersteld was, de overige acties/reparaties waren rond 6.30 uur afgerond. Er volgt nog een evaluatie met de leverancier hoe dit heeft kunnen gebeuren en welke afspraken gemaakt kunnen worden hoe dit te voorkomen. De laatste tijd is een toename te zien van storingen als gevolg van graafschades. Des te belangrijker om meer vaart te zetten achter het realiseren van redundantie. Hier worden binnenkort afspraken over gemaakt.
Bij graafwerkzaamheden aan de Nieuwleusenerdijk in Zwolle (vlakbij de IKEA), zijn dinsdag 3 november rond 15.00 uur een aantal kabels geraakt waaronder de Eurofiber verbinding naar ons netwerk. Hierdoor werden alle klanten geraakt omdat hiermee de toegang tot het internet werd onderbroken. Alleen de het dvbc signaal (TV) van Trined bleef in de lucht, omdat dit signaal via Meppel werd doorgegeven. Nadat Trined om 17.30 uur het internet signaal van Zwolle naar Meppel kon omschakelen werkten de andere diensten weer (behalve de Trined klanten die nog niet gemigreerd waren). Helaas was dit niet mogelijk voor de andere providers. Daarmee was het wachten op het herstel van de verbinding in Zwolle. Met extra opgeschakelde capaciteit werden de meer dan 300 losse glasvezels weer aan elkaar gelast. Hierbij lukte het gelukkig om de verbinding van ons met voorrang te herstellen waardoor rond 3.30 uur de verbinding weer hersteld was, de overige acties/reparaties waren rond 6.30 uur afgerond. Er volgt nog een evaluatie met de leverancier hoe dit heeft kunnen gebeuren en welke afspraken gemaakt kunnen worden hoe dit te voorkomen. De laatste tijd is een toename te zien van storingen als gevolg van graafschades. Des te belangrijker om meer vaart te zetten achter het realiseren van redundantie. Hier worden binnenkort afspraken over gemaakt.
De glasvezel, over dun gesproken.
11 april 2017
De huisaansluitingen worden nu ingeblazen. Het groene kabeltje wordt door de mantelbuis geblazen vanaf een dp (distributiepunt aan de straat)! Het kabeltje bevat 2 vezels, groen en blauw en verder ter versteviging een aantal staaldraadjes. Het groen en blauw is isolatie. De glasvezel heeft een dikte van 8-10 micrometer. Ter vergelijking een mensenhaar heeft een dikte tussen de 17 en 180 micrometer.